SYKKELFERIE I FRANKRIKE

PÅ EGEN HÅND I LANGUEDOC

Søndag 13. mai åpnet vi med en tidlig og rask sykkeltur til Argeliers for å besøke et større loppemarked. Vi tråkket så fort vi kunne for å rekke en biltur til Olargues i Cevennene etterpå. Der skulle det være ”trillebårfest”, noe som pirret nysgjerrigheten. Dessuten står byen på listen over Frankrikes vakreste landsbyer. Den ligger nord for Roquebrun, som dere kan lese om i tur 8 i boken min. Vi gledet oss til et gjensyn med gamle sykkelstier.

Roquebrun var like vakker som sist der den lå badet i sol ved foten av fjellet. Vi stakk innom kooperativet, for vinene herfra har meget godt omdømme. Så bar det oppover, med mange stopp underveis for å fotografere – Vieussan, Mons La Trivalle, den ene perlen etter den andre.

Mons la Trivalle

Olargues har en fantastisk beliggenhet ved elven Jaur, med fjell rundt på flere kanter. På toppen av byen rager et klokketårn ved restene av et slott fra 1100-tallet. Det skal visstnok restaureres, men det vil nok ta sin tid, for staten har bare bevilget 100 000 €. Byen har en dramatisk middelalderhistorie med mange kriger og epidemier. Bymuseet, som vi passerte på vei opp til tårnet, var lite, men fortalte mye om hvordan folk har levd her gjennom århundrene.
Vi nøt utsikten fra høyden mot de vakre fjellene, og langt nede fikk vi øye på den sangomsuste pukkelryggede broen fra 1200-tallet. Den kalles ”Djevelens bro”, siden innbyggerne visstnok forhandlet med djevelen for å overleve. Vi tråklet oss ned igjen via trange smug og bratte trapper. Mange bolighus og butikker har fått beholde sin middelalderarkitektur.
Trillebårfest
 Det hadde vi innbilt oss var noe à la finsk konebæring, men det viste seg å være et gedigent blomstermarked, der man kunne få kjøpt alt fra fullvoksne klatreroser til all verdens krydderplanter. Salget gikk strykende, og et sekkepipeorkester underholdt i gatene.

Sekkepipeorkester

Vinbonden som hadde stand, spanderte et glass vin til vår improviserte piknik.

Piknik på torget

Sykkelmulighetene
Vi tror det er fint å planlegge en 3-dagers sykkeltur i disse traktene med overnatting i Roquebrun og Olargues. Området rundt Olargues og Berlou egner seg fint for dem som vil trene til et sykkelritt. Kupert terreng, flotte asfalterte veier og minimal biltrafikk. Det finnes glimrende lokalkart, slik at det er enkelt å legge opp treningsrundturer.

Sykkeltur til Lézignan
Mandag 14. mai syklet vi 57 km tur/retur Lezignan-Corbières, en litt større by med over 1.000 innbyggere. Denne løypa hadde vi faktisk aldri syklet før. Tross en del motvind sørover, ble dette en flott tur med lunsj på restauranten Coco Sweet i hovedgaten.

Fra landsby til landsby – herlig!

Den bilfrie traseen vi fant fram til inn mot byen, var topp, og hele turbeskrivelsen med kart vil bli lagt inn som en egen blogg siden. Spesielt morsomt var det å bivåne gateløpet for skolebarna. All biltrafikk ble stoppet, og barna løp alt de orket mens foreldrene heiet.

Rosévin fra Languedoc lovprises!
På hjemveien syklet vi innom Château de Ventenac for å få tak i Le Rosé de Ventenac, rosé 2011, som skårer veldig høyt (no 3) på listen til vinbladet ”Terre de vins”. Men der tok vi feil. Vinen kommer fra en annen landsby med samme navn, og som ligger ved Carcassonne! Vi ble informert om misforståelsen, og kjøpte en annen rosevin. Vi er jo ikke vinkjennere, men synes det er hyggelig lesning når dette vinbladet skriver at Languedoc fint kan konkurrere med Provence når det gjelder rosévin. Landets mest kjente ønologer har sittet i juryen. Dette vinbladet er faktisk nettopp kåret til verdens beste vinblad! (www.terredevins.com) Tips: Ha med sykkelveske på en del av turene!

Vi tok raskeste vei om Ginestas, og oppdaget at Château L’es Pratx arrangerer blueskonsert og dans på lørdag 19 mai. Det blir morsomt! Men først skal vi til Collioure – følg med i neste blogg.