SYKKELFERIE I FRANKRIKE

PÅ EGEN HÅND I LANGUEDOC

Denne lette fotturen, som kalles «Karl den stores fot», går i høydedragene ved Lagrasse, landbyen som er valgt som base for sykkelturene i Corbières. Dersom du ikke føler for å sykle en dag, er denne fotturen et godt alternativ. Om sommeren kan du nyte de skyggefulle partiene, og de vakre, eldgamle steinmurene gir assosiasjoner til den spennende historien som knytter seg til landsbyen og klosteret.

Start stigningen ved asfaltveien som tar av ved «la Maison Forestière». Klatre langs den trange og litt uframkommelige stien og vær forsiktig – det er ganske bratt. Ved neste kryss, etter en hekk med sypresser, fortsetter du rett fram. Fortsett klatringen oppover i høydedraget og forlat «la Bénaouorio».

Etter en skarp sving forlater du veien og velger en sti til venstre der det står en varde med utsikt over landsbyen.

Utsikt mot Lagrasse

I nærheten av en bondegård omgitt av furutrær ser du at stien deler seg. Her kan du velge en sti mot venstre for å gå til « le Roc de la Cagalière » og tilbake igjen. Her vil du få en unik utsikt over landsbyen, deler av Corbières, Alaric-fjellet og Pyreneene.

Det er viktig å presisere at når du står på dette fantastiske utsiktspunktet, må du være ekstremt forsiktig. Det er veldig bratt, og det finnes ingen sikring!

Forsiktig her!

Gå ned igjen og ta den merkede stien som fører deg til en skogsbilvei som tar av mot venstre.

Fortsett gjennom furuskogen, men vær oppmerksom nå : Ikke langt herfra, på høyre hånd, like ved to varder, vil du få øye på den berømte «foten til Karl den store», omtrent 50 meter fra stien.

I følge legenden skal denne fordypningen i kalkfjellet være fotavtrykket av hesten til Karl den store.

Foten?

Ta fatt på stien igjen. Ved neste kryss finner du en fin botanikksti, kalt «Le Romanissa». Det står en informasjonstavle der, hvis du vil gå denne stien før du fortsetter turen.

Ta til høyre etter den grønne sisternen og fortsett stien gjennom den kommunale skogen.
Denne stien kalles «Col Rouch», og stedet kalles «Terre Rouge» (rød jord), pga rødfargen på jorda, som skyldes rød silt fra elvebunnen.

Ved skiltet «Rouch Collar», forlater du stien og fortsetter rett fram. Ta til høyre langs et sidespor som etter ca 2 km tar deg tilbake til Lagrasse.

Varighet: 02h45
Lengde : 6,4 km
Vanskelighetsgrad: Lett
Høydeforskjell: 263 m

Se forøvrig forrige blogg, om landsbyen Lagrasse. https://www.sykkelferie-frankrike.com/aktiv-ferie-lagrasse.

Denne turbeskrivelsen er oversatt fra :